Een koolmeesje in de gaskachel. Hoe kunnen we het aan de buiten muur dicht maken voor vogeltjes?

Grote schrik en paniek toen we ineens een koolmeesje zagen in de brandende kachel. We hebben het arme beestje er wel uit kunnen halen maar heeft het niet overleefd helaas.
Dit willen we niet nog een keer hoeven mee maken. Hoe kunnen we het aan de buitenmuur dicht maken. Is daar speciaal wat voor te koop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Bij de bouwmarkt een stalen rooster kopen waar de vogels niet doorheen kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je toevallig hoe zo'n rooster heet? Met het googlen kom ik niet verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. +1
Koop ergens bij een ijzerhandel een stukje roestvrij gaas met een ruitdiameter van minimaal1cm2 en maximaal
2 cm2 dan kan er geen vogel meer in en heeft de kachel geen last van de tegendruk. bij te kleine gaatjes of te dikke draad heb je kans op koolmonoxide en dit wil je beslist niet. Dat er een nieuwe vogel in de pijp vliegt is niet zo groot., daarom kun je het beste niets doen en de natuur zijn gang laten gaan. Het wordt anders in het voorjaar als de vogels gaan nestelen en jouw schoorsteen als nestplaats willen gebruiken.Waarschijnlijk zul je het nooit meer meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult het niet geloven maar dit is de tweede keer al binnen een maand. Ze zijn op zoek naar een plekje om te schuilen in de winter. Het eerste vogeltje hadden we gelukkig wel opgemerkt voor dat we de kachel aan deden. De natuur zijn gang laten gaan lijkt me in dit geval geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zul je het met een stukje gaas moeten proberen, maar zorg dat de totale opening niet te klein wordt.
(aan de achterkant van iedere gaskachel hoort een trekonderbreker te zitten, zit deze bij jullie er niet op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een trekonderbreker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij er wel opzit komt het vogeltje in de kamer gefladdert. dus je kachel is niet wat ik voor ogen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EEn trekonderbreker is een gat achter de kachel wat ervoor zorgt dat je waakvlam niet uitgezogen wordt en verder zorgt hij ervoor dat de trek in de kachel constant blijft. Is het soms een gevelkachel, deze hebben dit niet.
Kijk hier eens bij "Vonkenvanger" en maak dan zoiets als bij "de oervorm" staat.
Deze is wat overdreven groot, maar het gaat om het idee.
Zolang je maar zeker weet dat er niks naar binnen kan vallen, daarom ook niks in de pijp maken.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/schoorsteenkappen_voorbeelden.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In iedergeval kunnen we stellen dat de kachel niet is geïnstalleerd zoals het wettelijk verplicht is, de rookgasafvoer voldoet niet aan de eisen.

Indien het gaat om een zogenaamde gevelkachel / gevelhaard:

Hier zijn speciale roosters voor te verkrijgen, deze speciale roosters moeten gebruikt worden omdat de gevelkachel door hetzelfde gat zowel verse lucht aanzuigt als de rookgassen afvoert.

Indien het gaat om een vrijstaande gashaard met rookgasafvoer:

Deze rookgasafvoer moet een bepaalde lengte buiten de muur uitsteken of een bepaalde hoogte boven het dak hebben zodat er een trek ontstaat en de rookgassen veilig afgevoerd worden.
Aan het uiteinde van de rookgasafvoer moet een gek of andere afsluiting (petje) worden gemonteerd zodat er geen objecten en dieren het rookgasafvoer in kunnen.

De benodigde afdekking is te verkrijgen bij een loodgieter, men is ook om verzekeringstechnische reden verplicht een goedgekeurde afvoer te gebruiken, bij brand of andere gevallen hoeft een verzekering niet uit te keren als de rookgasafvoer niet voldoet aan de gestelde eisen.